Przejdź do głównej zawartości

Zanim wstanie dla nas słońce Gabriela Gargaś

O powieściach Gabrieli Gargaś czytałam na waszych blogach już wiele dobrego. Postanowiłam przekonać się jakie będą moje wrażenia przy okazji jej najnowszego dzieła.

Stefania jest doświadczoną położną, która kocha swoją pracę. Na tyle, że wolałaby spędzać na bloku porodowym nawet wolny czas. Oddala się od rodziny, a wspólny język odnajduje z doktorem Wojdarem. Nocne dyżury, adrenalina towarzysząca każdemu porodowi. To wszystko zbliża ich do siebie i ostatecznie niszczy rodzinę Stefanii. Jej córka zachodzi w ciążę, a kobieta podejmuje decyzję, która zaważy na życiu wielu osób.

Właściwie dzisiejszą recenzję mogłabym zawrzeć w jednym zdaniu. Jestem absolutnie zachwycona, a jednocześnie emocjonalnie poraniona i poturbowana, i koniecznie będę musiała przeczytać inne powieści autorki. Dlaczego moja reakcja jest aż tak entuzjastyczna?

Autorka stworzyła niezwykle życiową i realistyczną historię, która niesie ze sobą ogromny emocjonalny ładunek. Zanim wstanie dla nas słońce to powieść o konsekwencjach naszych wyborów. Stefania miała wszystko. Dobrą pracę, która sprawiała jej satysfakcję, męża, córkę. Chciała jednak poczuć się przez chwilę kobieco i atrakcyjnie. Zrobić coś szalonego. Nie sądziła, że echo jej błędów uderzy w rodzinę jeszcze kilka lat po jej pierwszej kawie z przystojnym doktorem Wojdarem. Główna bohaterka zwraca się bezpośrednio do czytelnika. Nie chce moralizowania - sama wie jaka jest jej wina. Pragnie by odbiorca wyciągnął refleksje, zastanowiłby się jak zachowałby się na jej miejscu. Niby napisanie kilku zdań w takim stylu to prosty zabieg, a ja poczułam jakby najbliższa mi przyjaciółka opowiadała o swoim życiu. 

Ta książka to też opowieść o małżeństwie. O tym, że nie powinno być to nudne życie z ciągle powtarzającym się schematem i czasami wystarczy do niego wprowadzić trochę iskier. Innym razem nie pozostaje nic innego jak się rozstać i się nawzajem nie ranić. 
Trochę tu też o pierwszej miłości, która jest jak grom z jasnego nieba i nawet nie dopuszcza rozumu do głosu. O odkupieniu, rodzinie, oddalaniu się od siebie.

Podoba mi się fakt, że historia ta jest tak wielowątkowa. Nie śledzimy tylko losów głównej bohaterki, a każdego na kogo błąd Stefani miał jakikolwiek wpływ. Przez to jest tak pełna treści i życiowej mądrości. 

Ta historia aż kipi od emocji, którą są w niej na każdej stronie. W pewnym momencie wprost rozrywa serce na kawałeczki. Nie spodziewałam się, że wyleję przez nią tyle łez, a po skończonej lekturze wycałuje mojego synka od stóp do głów. Mowa w tej historii też o macierzyństwie. O tym jaki to ogromny dar.

Kontrowersyjne i życiowe tematy rodem z powieści Jodi Picoult z ogromną dawką emocji przy lekkim i przyjemnym stylu pisarskim. Tak odebrałam Gabrielę Gargaś po lekturze tej powieści. To książka zmuszająca do refleksji, wyczerpująca emocjonalnie. Do popłakania. Taka, która będzie jeszcze długo w nas tkwiła i nie pozwalała o sobie zapomnieć.
Ocena:6/6
Tytuł:352.Zanim wstanie dla nas słońce
Autor: Gabriela Gargaś
Stron:404
Wydawnictwo: Filia
Rok wydania: 2017
Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Filia :) 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

167.Wiosna życia

Tytuł: Wiosna życia Autor: Artur Kosiorowski Stron: 91 Wydawnictwo: SOWA Rok wydania: 2013 Moje zdanie: Za możliwość przeczytania książki dziękuję bardzo samemu autorowi. :) Młodość. Okres w życiu, który podobno rządzi się swoimi prawami. Ludzie wtedy zaczynają eksperymentować z religią, seksem, alkoholem, papierosami, a często narkotykami. Chcą być lubiani, przynależeć do jakiejś grupy, która będzie ich akceptowała i szanowała. Chcą poznać sens życia, znaleźć najważniejsze wartości. Często błądzą i buntują się na otaczającą ich rzeczywistość. Każdy to prędzej czy później przeżywa.  Autor podzielił się z nami wspomnieniami ze swojej młodości, którą przeżył lekko mówiąc dość intensywnie. Miał ogromny problem z narkotykami, znalazł się nawet w ośrodku Monaru, o których słyszałam wiele na prelekcjach o uzależnieniach. Teraz ma 30 lat, studiuje. Wyszedł na prostą. Musiał przejść jednak długą drogę. W podróż po niej zabiera nas w tej książce. Nie jest ona długa. Trochę zabr

214.Młyn nad Czarnym Potokiem

Tytuł: Młyn nad Czarnym Potokiem Autor: Anna J. Szepielak Stron: 516 Wydawnictwo: Nasza Księgarnia Rok wydania: 2013 Moje zdanie: Rzadko mam okazję czytać polskich autorów. Jakoś zawsze ciągnie mnie w bibliotece do innego regału. Tym razem skierowałam swoje kroki gdzie indziej. Słusznie?  Anna Szepielak jest z zawodu nauczycielką i bibliotekarką. Zadebiutowała książką ,,Zamówienie z Francji”, o której wiele słyszałam i chciałabym ją kiedyś przeczytać.  Życie Marty to ostatnio pasmo nieszczęść i wypadków. Mąż jest zapracowany i niczym się nie interesuje, córeczka ciągle chora, a wszystko jest na jej głowie. Do tego spada na nią organizacja zjazdu rodzinnego na cześć przyjeżdżającej po Polski ciotki z Ameryki. Będzie to jednak okazja do zapoznania się z rodzinnymi historiami, tajemnicami oraz spojrzenia z dystansem na swoje życie.  Liczyłam na lekką obyczajówkę. Co otrzymałam? Lekką, ciepłą obyczajówkę, do tego odrobinę sagi rodzinnej, który to gatunek ubóstwiam. Życie

3 klimatyczne książki do czytania jesienią

Zrobiło się już troszkę chłodniej. Sierpień, a wraz z nim wakacje powoli dobiegają końca. W tym roku chyba nikt nie ma prawa narzekać, że lata nie było, że nie zdążył się opalić i wygrzać na słoneczku. Staram się cieszyć każdą chwilą, porą roku, ale jednak już nie mogłam się doczekać tego specyficznego klimatu jaki niesie ze sobą jesień i pierwsze miesiące zimy. W styczniu i lutym jakoś tak zawsze tęsknię już za pierwszymi zielonymi akcentami, a więc ciężko mi szukać klimatu. Może teraz będzie lepiej. Zaparzcie sobie kubek ulubionego napoju. W moim przypadku herbata w szarym kubku z Tesco, jedynym, który ostał się przez huragan jakim jest moje dziecko. Siądźcie wygodnie w fotelu. Odpalcie ulubioną muzykę do czytania. Słuchacie w ogóle muzyki do czytania? Ja zakochałam się w playliście Easy Acustic Hits na Spotify. Możecie zapalić świeczkę, a ja zaproponuję wam trzy książki, które podkręcą klimat i którymi będziecie się mogli rozkoszować. Tak się składa, że trzy zaprezentowan