Przejdź do głównej zawartości

Nieświęty Mikołaj Magdalena Kordel

Znacie to uczucie gdy po ciężkim dniu w końcu nic już nie musicie, przebieracie się w ulubione ,,domowe” ubranie, parzycie ciepły napój i zapadacie się we fotelu? A może wchodzicie do wanny wypełnionej ciepłą wodą i wszelkie troski wyparowują wam z głowy? W moim przypadku lektura bożonarodzeniowych książek Magdaleny Kordel to zawsze takie beztroskie poczucie szczęścia i ciepła. Pamiętam, że były one jednymi z pierwszych powieści obyczajowych w tym klimacie i już od kilku lat mam tę przyjemność sięgnięcia po opowieść o kolejnej bohaterce. Zawsze zostawiam je sobie na spadek nastroju, gdy uświadamiam sobie o szybko upływającym czasie przed końcem roku lub przygniata mnie mnogość zajęć przed świętami. Pomagają zawsze.

Tym razem bohaterką kolejnej bożonarodzeniowej powieści Magdaleny Kordel została dziewczyna o wdzięcznym imieniu Jaśmina. Kiedyś miała wiele marzeń i głowę pełną pomysłów niczym Ania z Zielonego Wzgórza. Chciała otworzyć własną pracownię, w której mogłaby sprzedawać swoje wyroby z mięciutkiej wełny : ciepłe rękawiczki, dodające uroku czapki i szaliki. Niestety, poznała Radka – mężczyznę, dla którego kompletnie straciła głowę, a który okazał się niestety ogromnym oszustem. Pewnego listopadowego wieczoru mały chłopczyk zostaje posłańcem – ma dostarczyć list, który zburzy całe dotychczasowe życie Jaśminy. Czy dziewczyna jeszcze kiedyś uwierzy w drugiego człowieka?

Właściwie po przeczytaniu pierwszego akapitu powinniście już wiedzieć – podobało mi się. Chyba nawet nie zakładałam innego scenariusza. Dla niektórych czytelników są to zbyt lekkie i banalne historie, a ja zapominam podczas czytania o całym świecie. Przez kilka godzin żyję tylko wydarzeniami toczącymi się w książce, w tym przypadku kompletnie zrujnowanym życiem Jaśminy, która boi się mieć nadzieję, że jeszcze kiedykolwiek będzie dobrze. Poczułam z tą bohaterką nić sympatii gdy tylko przeczytałam, że jej ulubioną bohaterką jest Ania z Zielonego Wzgórza i jest odrobinę naiwna i marzycielska. Wypisz, wymaluj moja osoba! Gorąco jej kibicowałam, wyobrażałam sobie jak mogłaby się zakończyć ta książka i przyznam, że zostałam nawet całkowicie zaskoczona. Myślałam, że wszystko wiem, udało mi się domyślić w jakim kierunku podąża wyobraźnia autorki, a jednak w pewnym momencie pojawił się taki twist, który zawrócił fabułę w zupełnie innym kierunku. To tylko zaleta.

Po raz kolejny autorka umieszcza w swojej książce dziecko, które wprowadza wiele emocji, zwłaszcza poczucia bezsilności i wzruszenia. Urzekło mnie opanowanie tak małego chłopczyka. Nie chcę tutaj za wiele zdradzić, więc powiem tylko, że jego zawiłą historię i rolę w życiu Jaśminy musicie poznać sami.

Nieświęty Mikołaj to książka napisana prostymi, nieudziwnionymi słowami, ale jednak wprowadzająca nas w klimat zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Magdalena Kordel zawsze umieszcza w swoich książkach wiele czaru i magii dzięki opowieściom, obecności jakiś nadnaturalnych bytów, które sprawują nad nami pieczę, i tutaj tego wszystkiego także nie zabrakło. W jej prozie odnajdziemy też zawsze przedmioty, czynności, dzięki którym człowiek odczuwa błogość na sercu. Wcześniej było to na przykład pieczenie słodkości, tym razem miękka wełna, z której Jaśmina potrafi wyczarować cuda i miałam podczas czytania wrażenie, że moje serce mimo ostatnich przykrych dla mnie i dziwnych wydarzeń zostało otulone takim przytulnym kocykiem. Nawet teraz w trakcie pisania tej opinii na twarzy gości mi szeroki uśmiech, dziękuję autorce za te miłe chwile spędzone z książką i już wyczekuję kolejnej świątecznej historii, a w międzyczasie jeszcze kilku chwytających ze serce lektur.
Ocena: 5/6
Tytuł: 539. Nieświęty Mikołaj
Autor: Magdalena Kordel
Stron: 393
Wydawnictwo: Znak
Rok wydania: 2019
Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu Znak

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

167.Wiosna życia

Tytuł: Wiosna życia Autor: Artur Kosiorowski Stron: 91 Wydawnictwo: SOWA Rok wydania: 2013 Moje zdanie: Za możliwość przeczytania książki dziękuję bardzo samemu autorowi. :) Młodość. Okres w życiu, który podobno rządzi się swoimi prawami. Ludzie wtedy zaczynają eksperymentować z religią, seksem, alkoholem, papierosami, a często narkotykami. Chcą być lubiani, przynależeć do jakiejś grupy, która będzie ich akceptowała i szanowała. Chcą poznać sens życia, znaleźć najważniejsze wartości. Często błądzą i buntują się na otaczającą ich rzeczywistość. Każdy to prędzej czy później przeżywa.  Autor podzielił się z nami wspomnieniami ze swojej młodości, którą przeżył lekko mówiąc dość intensywnie. Miał ogromny problem z narkotykami, znalazł się nawet w ośrodku Monaru, o których słyszałam wiele na prelekcjach o uzależnieniach. Teraz ma 30 lat, studiuje. Wyszedł na prostą. Musiał przejść jednak długą drogę. W podróż po niej zabiera nas w tej książce. Nie jest ona długa. Trochę zabr

214.Młyn nad Czarnym Potokiem

Tytuł: Młyn nad Czarnym Potokiem Autor: Anna J. Szepielak Stron: 516 Wydawnictwo: Nasza Księgarnia Rok wydania: 2013 Moje zdanie: Rzadko mam okazję czytać polskich autorów. Jakoś zawsze ciągnie mnie w bibliotece do innego regału. Tym razem skierowałam swoje kroki gdzie indziej. Słusznie?  Anna Szepielak jest z zawodu nauczycielką i bibliotekarką. Zadebiutowała książką ,,Zamówienie z Francji”, o której wiele słyszałam i chciałabym ją kiedyś przeczytać.  Życie Marty to ostatnio pasmo nieszczęść i wypadków. Mąż jest zapracowany i niczym się nie interesuje, córeczka ciągle chora, a wszystko jest na jej głowie. Do tego spada na nią organizacja zjazdu rodzinnego na cześć przyjeżdżającej po Polski ciotki z Ameryki. Będzie to jednak okazja do zapoznania się z rodzinnymi historiami, tajemnicami oraz spojrzenia z dystansem na swoje życie.  Liczyłam na lekką obyczajówkę. Co otrzymałam? Lekką, ciepłą obyczajówkę, do tego odrobinę sagi rodzinnej, który to gatunek ubóstwiam. Życie

3 klimatyczne książki do czytania jesienią

Zrobiło się już troszkę chłodniej. Sierpień, a wraz z nim wakacje powoli dobiegają końca. W tym roku chyba nikt nie ma prawa narzekać, że lata nie było, że nie zdążył się opalić i wygrzać na słoneczku. Staram się cieszyć każdą chwilą, porą roku, ale jednak już nie mogłam się doczekać tego specyficznego klimatu jaki niesie ze sobą jesień i pierwsze miesiące zimy. W styczniu i lutym jakoś tak zawsze tęsknię już za pierwszymi zielonymi akcentami, a więc ciężko mi szukać klimatu. Może teraz będzie lepiej. Zaparzcie sobie kubek ulubionego napoju. W moim przypadku herbata w szarym kubku z Tesco, jedynym, który ostał się przez huragan jakim jest moje dziecko. Siądźcie wygodnie w fotelu. Odpalcie ulubioną muzykę do czytania. Słuchacie w ogóle muzyki do czytania? Ja zakochałam się w playliście Easy Acustic Hits na Spotify. Możecie zapalić świeczkę, a ja zaproponuję wam trzy książki, które podkręcą klimat i którymi będziecie się mogli rozkoszować. Tak się składa, że trzy zaprezentowan