Przejdź do głównej zawartości

Zbrodnie i skandale na królewskich dworach Leslie Carroll

Recenzja książki
Lubiliście lekcje historii w szkole? Ja tak, ale należałam do wyjątków. Zwykle większość klasy zajmowała się innymi sprawami. Tylko, gdy nauczyciel zaczynał opowiadać o tragicznych zbrodniach i skandalach wywołanych przez członków rodzin królewskich wszyscy odrywali się od swoich zajęć i wsłuchiwali w opowieść. Książka Zbrodnie i skandale na królewskich dworach to właśnie takie najciekawsze i najbardziej pasjonujące legendy i wydarzenia sprzed lat.

            Leslie Carroll to autorka kilkunastu książek. Pod pseudonimami wydaje romanse historyczne. W Polsce ukazały się Królewskie romanse jej autorstwa.

            Władza, pieniądze, prestiż. Większość ludzi marzy o ich posiadaniu. Czy dają szczęście? Życiorysy słynnych królewskich rodów potwierdzają, że przywileje te przynoszą często mnóstwo cierpienia, doprowadzają do obłędu i niezwykłego okrucieństwa. Książka została podzielona na 12 rozdziałów. Od najwcześniej panujących okrutników i skandalistów aż po tych, których mogliśmy poznać z współczesnej telewizji. Od Włada Palownika aż po zmarłą w 2002 księżniczkę Małgorzatę.

            Smutny obraz wyłania się z tej książki. Małżeństwa w królewskich rodach, które niejednokrotnie zawierano pomiędzy bliskimi krewnymi sprzyjały popadaniu na różnorodne choroby, często psychiczne. Surowa etykieta, która wymagała od władców zachowywania się niezgodnie z ich przekonaniami. Nic dziwnego, że wszystkie frustracje miały odzwierciedlenie w okrucieństwach i wybrykach seksualnych, które wywoływały skandale. Mamy to osoby stosujące na swoich poddanych różnorodne tortury. Najbardziej zdumiał mnie życiorys Elżbiety Batory, zwanej jako Krwawa Hrabina. Kobieta ta zażywała kąpieli w krwi dziewic. Najpierw zabijano ubogie służki, jednak później zaczęto mordować nawet bogato urodzone szlachcianki. Takie historyczne smaczki wywołują jeszcze większe zdumienie niż najlepszy kryminał, ponieważ są prawdziwe, potwierdzone różnorodnymi źródłami historycznymi, mimo prób tuszowania ich przez rodziny królewskie. Czasami podczas czytania było mi aż trudno uwierzyć w istnienie osób tak okrutnych i bezwzględnych w swoim postępowaniu.

            Zbrodnie i skandale na królewskich dworach to porządna lektura historyczna. Autorka przedstawia nam historię tylko z perspektywy największych skandalistów wszech czasów, jednak robi to bardzo rzetelnie i dokładnie. Nie znajdziemy tutaj dialogów, jedynie ciągły tekst, a więc nie czyta się wcale tak prosto i szybko. Gdyby nie wciągające historie musiałabym poświęcić jej znacznie więcej czasu.

            Czy polecam? Myślę, że każdy kto interesuje się historią, historycznymi smaczkami i ciekawostkami będzie usatysfakcjonowany. Warto poświęcić jej trochę czasu, pochylić się nad tragicznymi losami wielu koronowanych głów i stwierdzić, że władza i pieniądze nie zawsze idą w parze z życiowym szczęściem.
Ocena:4/6
Tytuł:403. Zbrodnie i skandale na królewskich dworach
Autor: Leslie Carroll
Stron: 413
Wydawnictwo: Muza
Rok wydania: 2018
Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu Muza

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

167.Wiosna życia

Tytuł: Wiosna życia Autor: Artur Kosiorowski Stron: 91 Wydawnictwo: SOWA Rok wydania: 2013 Moje zdanie: Za możliwość przeczytania książki dziękuję bardzo samemu autorowi. :) Młodość. Okres w życiu, który podobno rządzi się swoimi prawami. Ludzie wtedy zaczynają eksperymentować z religią, seksem, alkoholem, papierosami, a często narkotykami. Chcą być lubiani, przynależeć do jakiejś grupy, która będzie ich akceptowała i szanowała. Chcą poznać sens życia, znaleźć najważniejsze wartości. Często błądzą i buntują się na otaczającą ich rzeczywistość. Każdy to prędzej czy później przeżywa.  Autor podzielił się z nami wspomnieniami ze swojej młodości, którą przeżył lekko mówiąc dość intensywnie. Miał ogromny problem z narkotykami, znalazł się nawet w ośrodku Monaru, o których słyszałam wiele na prelekcjach o uzależnieniach. Teraz ma 30 lat, studiuje. Wyszedł na prostą. Musiał przejść jednak długą drogę. W podróż po niej zabiera nas w tej książce. Nie jest ona długa. Trochę zabr

214.Młyn nad Czarnym Potokiem

Tytuł: Młyn nad Czarnym Potokiem Autor: Anna J. Szepielak Stron: 516 Wydawnictwo: Nasza Księgarnia Rok wydania: 2013 Moje zdanie: Rzadko mam okazję czytać polskich autorów. Jakoś zawsze ciągnie mnie w bibliotece do innego regału. Tym razem skierowałam swoje kroki gdzie indziej. Słusznie?  Anna Szepielak jest z zawodu nauczycielką i bibliotekarką. Zadebiutowała książką ,,Zamówienie z Francji”, o której wiele słyszałam i chciałabym ją kiedyś przeczytać.  Życie Marty to ostatnio pasmo nieszczęść i wypadków. Mąż jest zapracowany i niczym się nie interesuje, córeczka ciągle chora, a wszystko jest na jej głowie. Do tego spada na nią organizacja zjazdu rodzinnego na cześć przyjeżdżającej po Polski ciotki z Ameryki. Będzie to jednak okazja do zapoznania się z rodzinnymi historiami, tajemnicami oraz spojrzenia z dystansem na swoje życie.  Liczyłam na lekką obyczajówkę. Co otrzymałam? Lekką, ciepłą obyczajówkę, do tego odrobinę sagi rodzinnej, który to gatunek ubóstwiam. Życie

3 klimatyczne książki do czytania jesienią

Zrobiło się już troszkę chłodniej. Sierpień, a wraz z nim wakacje powoli dobiegają końca. W tym roku chyba nikt nie ma prawa narzekać, że lata nie było, że nie zdążył się opalić i wygrzać na słoneczku. Staram się cieszyć każdą chwilą, porą roku, ale jednak już nie mogłam się doczekać tego specyficznego klimatu jaki niesie ze sobą jesień i pierwsze miesiące zimy. W styczniu i lutym jakoś tak zawsze tęsknię już za pierwszymi zielonymi akcentami, a więc ciężko mi szukać klimatu. Może teraz będzie lepiej. Zaparzcie sobie kubek ulubionego napoju. W moim przypadku herbata w szarym kubku z Tesco, jedynym, który ostał się przez huragan jakim jest moje dziecko. Siądźcie wygodnie w fotelu. Odpalcie ulubioną muzykę do czytania. Słuchacie w ogóle muzyki do czytania? Ja zakochałam się w playliście Easy Acustic Hits na Spotify. Możecie zapalić świeczkę, a ja zaproponuję wam trzy książki, które podkręcą klimat i którymi będziecie się mogli rozkoszować. Tak się składa, że trzy zaprezentowan