Przejdź do głównej zawartości

Niedźwiedź i słowik Katherine Arden

recenzja książki
Do dzisiejszej opinii podchodzę z pewną dozą stresu i niepokoju. Zawsze gdy jakaś książka mocno się podoba, niesie to ze sobą ryzyko nieumiejętności odpowiedniego dobrania słów i łatwy by z podekscytowania wyszedł niezrozumiały bełkot. Postaram się jednak opowiedzieć wam dlaczego uważam książkę Niedźwiedź i słowik za najlepszą powieść przeczytaną w 2018 roku.

 XIV-wieczna Ruś. Ludzie wierzą tu w duchy opiekujące się gospodarstwem, lasem, rzeką i ludźmi. W Babę Jagę i Mroza, demona zimy i śmierci. Wasilisa kocha słuchać opowieści o bóstwach. Nie zdaje sobie jednak sprawy, że w niej samej drzemie ogromnie silna magiczna moc. Spokój w wiosce kończy się gdy ojciec Wasi przywozi z Moskwy nową żonę. Anna jest chorobliwie pobożna i nie pozwala na składanie ofiar domowym duszkom. Bez och ochrony zło zaczyna rosnąć w silę i wszyscy są w niebezpieczeństwie.

Morozko, leśne rusałki, boginki, bóstwa opiekujące się końmi czy domowym ogniskiem. Cieszę się, że po raz pierwszy mogłam przeczytać powieść opartą na kanwie rosyjskich wierzeń i legend. To ta baśniowa otoczka nadaje jej charakteru i jest największą zaletą. Bez niej ta historia byłaby taka jak wiele na rynku. To nie jest zdecydowanie bajka dla dzieci, ale wywołująca ciarki na plecach powieść dla dorosłych. Upiory powstają tu z martwych, a mocne, naturalistyczne opisy sprawiają, że po lekturze czułam ogromny strach i niepokój przed wyjściem do łazienki.

Niedźwiedź i słowik to powieść, która nie zachwyca szybkością akcji, a wprost przeciwnie swoim gawędziarskim stylem. Wolno rozwijająca się fabuła na każdej stronie staje się trochę bardziej niepokojąca, atmosfera gęstsza i cięższa aż do pasjonującego zakończenia, które wiele obiecuje w kolejnych tomach. Autorka wie jak prawidłowo budować klimat grozy w powieści i zrobiła to znakomicie. Podoba mi się dodanie tu subtelnych wątków erotycznych. Tak delikatnych, że nie opierają się na opisach scen seksualnych, a na napięciu pomiędzy bohaterami, fascynacji i często możemy je odczytywać z niewypowiedzianych słów, drobnych gestów. Przekonuje mnie to znacznie bardziej niż wulgarne opisy.

Powieść ta pokazuje odchodzenie dawnych bogów w zapomnienie. Ruś jest już w tej książce prawosławna, ale jednak dawne obrzędy i zwyczaje dalej tkwią w umysłach ludzi. Wszak w naszych czasach też obchodzimy jeszcze wiele pogańskich zwyczajów, a zupełnie nie zdajemy sobie z tego sprawy. Dopiero pojawienie się macochy Wasi i popa Konstantego sprawia, że ludzie boją się czcić domowe bóstwa. Zło ma wtedy szansę zatriumfować. Spodobał mi się wątek wzajemnego subtelnego przenikania się dawnych bóstw, z religią chrześcijańską.

Pora wspomnieć też o bohaterach, ponieważ trzej z nich zawładnęli moimi myślami na długo. Są wyraziści, dobrze wykreowani i z pewnością tak łatwo się ich nie zapomina. Wasilisa to mądra, zadziorna i niezwykła dziewczyna. Dla jej pobratymców po prostu czarownica. Kocham czytać o tak wyjątkowych, silnych i dzikich kobietach.  
Konstanty to pop, który jest ogarnięty żądzą zbawienia całego świata. Szaleniec, który straszy ludzi mękami piekielnymi. Wspaniały orator, a tak naprawdę człowiek zagubiony i pokonany.
Morozko. Demon śmierci i zimy. Czarny charakter, który został opisany w tak magnetyczny sposób, że zakochałam się w tej postaci i chciałabym aby powstała ekranizacja tej powieści, abym mogła zobaczyć go w kinie.

Podsumowując, Niedźwiedź i słowik to książka, którą musicie przeczytać. Nie chciałam odkładać jej na półkę tak mnie fascynowała w trakcie czytania, a jednocześnie czytałam dziennie po kilkadziesiąt stron, aby nie skończyć jej zbyt szybko. Większość książek czyta się by poznać zakończenie. Ją, aby jak najdłużej pozostać w tym mrocznej, magnetycznej baśni, która oblepia magią, żądzą i dzikością pełną rosyjskich wierzeń i demonów.
Ocena:6/6
Tytuł: 408. Niedźwiedź i słowik
Autor: Katherine Arden
Stron:
Wydawnictwo: Muza
Rok wydania: 2018
Za egzemplarz dziękuję wydawnictwuMuza

Czym są dla was książki? 📚Dla mnie to ogromna pasja. Pewne wydawnictwo zacytowało dzisiaj fragment mojej recenzji 😍nauczyciel z podstawówki opublikował na moim Facebooku czy to przypadkiem nie moje słowa 😍zaczęły się komentarze znajomych o co chodzi z tymi recenzjami. I wiecie co? Choć te moje opinie i zdjęcia pozostawiają wiele do życzenia jestem strasznie dumna z tego, że mam swoją pasję. Dzięki niej życie nie jest szare i smutne 📚 #książka #books #bookstagram #bookstagrampl #bookstagramtopasja #booklove #bookadict #bookadiction #czytanietopasja #czytaniejestsexy #chabrowa #mojeukochaneczytadelka #instabook #instapic #instaphotography #photography #photooftheday #may #polishgirl #polskadziewczyna #spring #polish #goodvibesonly#goodvibes #niedźwiedźisłowik
Post udostępniony przez @ chabrowacczytelniczka

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

214.Młyn nad Czarnym Potokiem

Tytuł: Młyn nad Czarnym Potokiem Autor: Anna J. Szepielak Stron: 516 Wydawnictwo: Nasza Księgarnia Rok wydania: 2013 Moje zdanie: Rzadko mam okazję czytać polskich autorów. Jakoś zawsze ciągnie mnie w bibliotece do innego regału. Tym razem skierowałam swoje kroki gdzie indziej. Słusznie?  Anna Szepielak jest z zawodu nauczycielką i bibliotekarką. Zadebiutowała książką ,,Zamówienie z Francji”, o której wiele słyszałam i chciałabym ją kiedyś przeczytać.  Życie Marty to ostatnio pasmo nieszczęść i wypadków. Mąż jest zapracowany i niczym się nie interesuje, córeczka ciągle chora, a wszystko jest na jej głowie. Do tego spada na nią organizacja zjazdu rodzinnego na cześć przyjeżdżającej po Polski ciotki z Ameryki. Będzie to jednak okazja do zapoznania się z rodzinnymi historiami, tajemnicami oraz spojrzenia z dystansem na swoje życie.  Liczyłam na lekką obyczajówkę. Co otrzymałam? Lekką, ciepłą obyczajówkę, do tego odrobinę sagi rodzinnej, który to gatunek ubóstwiam. Życie

167.Wiosna życia

Tytuł: Wiosna życia Autor: Artur Kosiorowski Stron: 91 Wydawnictwo: SOWA Rok wydania: 2013 Moje zdanie: Za możliwość przeczytania książki dziękuję bardzo samemu autorowi. :) Młodość. Okres w życiu, który podobno rządzi się swoimi prawami. Ludzie wtedy zaczynają eksperymentować z religią, seksem, alkoholem, papierosami, a często narkotykami. Chcą być lubiani, przynależeć do jakiejś grupy, która będzie ich akceptowała i szanowała. Chcą poznać sens życia, znaleźć najważniejsze wartości. Często błądzą i buntują się na otaczającą ich rzeczywistość. Każdy to prędzej czy później przeżywa.  Autor podzielił się z nami wspomnieniami ze swojej młodości, którą przeżył lekko mówiąc dość intensywnie. Miał ogromny problem z narkotykami, znalazł się nawet w ośrodku Monaru, o których słyszałam wiele na prelekcjach o uzależnieniach. Teraz ma 30 lat, studiuje. Wyszedł na prostą. Musiał przejść jednak długą drogę. W podróż po niej zabiera nas w tej książce. Nie jest ona długa. Trochę zabr

3 klimatyczne książki do czytania jesienią

Zrobiło się już troszkę chłodniej. Sierpień, a wraz z nim wakacje powoli dobiegają końca. W tym roku chyba nikt nie ma prawa narzekać, że lata nie było, że nie zdążył się opalić i wygrzać na słoneczku. Staram się cieszyć każdą chwilą, porą roku, ale jednak już nie mogłam się doczekać tego specyficznego klimatu jaki niesie ze sobą jesień i pierwsze miesiące zimy. W styczniu i lutym jakoś tak zawsze tęsknię już za pierwszymi zielonymi akcentami, a więc ciężko mi szukać klimatu. Może teraz będzie lepiej. Zaparzcie sobie kubek ulubionego napoju. W moim przypadku herbata w szarym kubku z Tesco, jedynym, który ostał się przez huragan jakim jest moje dziecko. Siądźcie wygodnie w fotelu. Odpalcie ulubioną muzykę do czytania. Słuchacie w ogóle muzyki do czytania? Ja zakochałam się w playliście Easy Acustic Hits na Spotify. Możecie zapalić świeczkę, a ja zaproponuję wam trzy książki, które podkręcą klimat i którymi będziecie się mogli rozkoszować. Tak się składa, że trzy zaprezentowan